3-daagse kampeertrektocht in Glen Coe

Vorig jaar stond de Buachaille Etive Mòr al op ons lijstje, maar toen is het er jammer genoeg niet van gekomen. Een reden te meer om hem dit jaar wel te doen. Het weerbericht ziet er allicht veelbelovend uit, héél wat anders dan de voorbije drie dagen. Toen kregen we een storm met felle rukwinden over ons heen. Elke Schot had het erover. We hebben toch een poging gedaan om de Mamores bergketen te bewandelen. Een tocht die voornamelijk uit steile bergkammen bestaat. Helaas maakte de wind het onmogelijk om deze tocht veilig te voltooien. We waren dus genoodzaakt de valleien op te zoeken. Ons oorspronkelijk plan was om te starten in de Glen Nevis vallei, en zo via de Mamores naar Kinlochleven te wandelen, en dan een dag de bekende WHW te volgen tot aan Altnafeadh, om dan vanuit hier de Buachaille Etive Mòr te doen. Maar de weergoden dachten er anders over. Het is dus maar een driedaagse geworden via Buachaille Etive Mòr, Buachaille Etive Beag en ‘The lost valley’.

We laten ons ‘s avonds afzetten door Charlotte haar ouders op parking van Altnafeadh. Er is een duidelijk pad zichtbaar, via een brug steken we de rivier Coupall. We wandelen langs de witte hut ‘Lagangarbh’ van de ‘Scottish Mountaineering Club’, Na een tweehonderd meter passeren we een splitsing. Hier houden we rechts aan, de linkse route gaat naar de steile wanden om de Stob Dearg te beklimmen met klimmateriaal. We willen zo hoog als mogelijk bivakkeren. Na een half uurtje beginnen we te zoeken naar een plek. Hoe hoger we gaan hoe minder de kans wordt om een goede plek te vinden. Simpel is het niet, als je een vlak stuk vind is het meestal zo sompig als iets. Waarschijnlijk van de combinatie van de regen van de voorbije dagen en de pas gesmolten sneeuw. Na een tijdje vinden we dan toch een plekje waar we de tent juist kunnen plaatsen. s’Nachts wordt onze tent nog eens op de proef gesteld. We liggen nog enkele uren rond te staren in de tent, hopend dat het morgen beter weer is.

Dag 1: Altnafeadh – De vallei Lairig Gartain
Aantal loopuren: 5u
Fotomomenten: 3u
Afstand: 11km
Hoogtemeters: 1150m stijgen, 1150m dalen

s’Ochtends wanneer we opstaan wordt het nog maar eens bevestigd, de MSR Hubba Hubb NX is een verdomd goede tent. En wij ons maar zorgen maken,  voor niets blijkt achteraf. :) Je zou nu niet meer zeggen dat het deze nacht zo heeft gestormd. Rond kwart voor negen staan we beide klaar om aan de beklimming te beginnen. We volgen een duidelijk pad langs het riviertje ‘Allt Coire Na Tulaich’. Al vrij snel komen we aan bij het begin van het smalle dal ‘Coire na Tulaich’. De beklimming verloopt nog steeds zeer vlot over treden gemaakt van grote rotsblokken. Na ongeveer anderhalf uur beginnen we aan de beklimming over losse rotsblokken. Vanaf hier wordt het dan ook wat pittiger. Wanneer we de bergkam bijna bereikt hebben, moeten we nog een sneeuwhelling oversteken van ongeveer 75 meter lang met een hellingsgraad van 60 graden. We doen onze stijgijzers dan ook maar even aan voor de zekerheid. Wanneer we de bergkam uiteindelijk bereikt hebben, houden we een korte pauze. Een raaf komt ons vergezellen en komt op nog geen halve meter van ons af zitten. Het uitzicht vanaf hier is al verbluffend! We hebben een mooi uitzicht op de Glen Etive Hills, de Mamores, de Ben Nevis, Glen Coe en de munros die we nog gaan doen vandaag. Deze zijn allemaal aan elkaar gekoppeld via bergkammen. Na de pauze wandelen we eerst naar de bergtop ‘Stob Dearg’ met een hoogte van 1022 meter. Ook hier is er duidelijk pad zichtbaar. Het is dan ook één van de drukste munros van Glen Coe. Van de drukte hebben wij gelukkig wel geen last. Tot nu toe zijn we 6 personen tegen gekomen.🙂  Tegen het einde aan gaat het pad nog wat zigzaggend op en neer tot aan de top. Na een veertigtal minuten staan we boven op de top. En wie komen we hier weer tegen, de raaf die ons ook al vergezelde bij de pauze.

Na een tijdje beginnen we terug aan de afdaling nu wandelen we in de richting van de top ‘Stob na Doire’ via de bergkam ‘Feadan Bàn’. Uit het niets zien we ineens een jonge gast wandelen op sloefkes met een snowboard op zijn rug. Er ligt nog wel sneeuw maar niet genoeg om nog te snowboarden. Op de bergkam ‘Feadan Bàn’ houden we een korte pauze. Het uitzicht op de vallei ‘Lairig Gartain’ is prachtig!

Even later beginnen we aan de klim naar de bergtop ‘Stob na Doire’, we volgen een duidelijk tot we een sneeuwveld tegenkomen. Hier verlaten we het pad even om via grote rotsblokken verder te stijgen naar de top. Officieel is dit geen munro, wij begrijpen het wel niet goed. De ‘Stob na Doire’ is 1011 meter hoog, de ‘Stob na Bròige’ is maar 956 meter hoog. En dit is dan weer wel een munro. Schotse logica?!?🙂

De afdaling verloopt iets moeilijker vanwege het losse gesteente. Terwijl we af aan het dalen zijn, zien we een wandelaar zijn rugzak naar beneden rollen. Wanneer we eens beneden zijn, zegt de vrouw doodleuk, oh het waren mijn spullen niet. Het is zijn eigen schuld, de rugzak zo op het randje zetten. En de man maar zoeken naar zijn rugzak. Na een dik half uur heeft hij hem uiteindelijk een 300 tal meter lager terug gevonden.

Wij stijgen nu verder naar ‘Stob Coire Altruim’. De klim verloopt zeer vlot langs een overhangend sneeuwveld. Eens we zijn aangekomen bij ‘Stob Coire Altruim’ volgen we de bergkam naar ‘Stob na Bròige’, hier hebben we een mooi uitzicht op Glen Etive en zijn loch. Maar normaal zou uitzicht vanop de ‘Stob Dubh’ die we morgen beklimmen nog beter zijn.

Wij volgen dezelfde weg terug tot aan de pas tussen ‘Stob Coire Altruim’ en ‘Stob na Doire’. Het is mogelijk om rechtstreeks af te dalen naar Glen Etive, maar dit is volgens mij wel een serieus pittige afdaling.

Eens we zijn aangekomen bij de pas, dalen we af via ‘Coire Altruim’ langs het riviertje ‘Allt Coire Altruim’. Halverwege pauzeren we nog eens even bij één van de vele watervallen. Prachtig is het hier, en muisstil. Ondertussen hebben we de vallei voor ons alleen. We maken hier ook al onze warme maaltijd klaar. Wanneer we klaar zijn dalen we nog verder tot aan de splitsing met de valleiwandeling. Hier vinden we een mooi groen, kurkdroog plekje langs de rivier ‘Coupaill’. In de vallei zien we nog een kudde van minstens 50 edelherten grazen. Ook zien we enkele bronstige mannetjes strijden.

Dag 2: De vallei Lairig Gartain- langs de rivier Allt Lairig Eilde
Aantal loopuren: 3u30
Fotomomenten: 3u
Afstand: 9km
Hoogtemeters: 785m stijgen, 925m dalen

s’Ochtends wanneer we opstaan is het nog lichtjes bewolkt. Rond half tien zijn we klaar om te vertrekken. We volgen de vallei een 400-tal meter in de richting van Dalness gelegen in Glen Etive. Hier slaan we rechts af en beginnen we aan de klim langs naamloos riviertje naar de pas tussenin ‘Stob Dubh’ en ‘Stob Coire Raineach’. Al vrij snel nemen we een pauze, de watervallen zijn te mooi om gewoon langs door te wandelen. Na de korte pauze stijgen we verder. Regelmatig is er een duidelijk pad zichtbaar.

Eens we zijn aangekomen op de pas, houden we een korte pauze voordat we beginnen aan de beklimming van de Stob Dubh. Eerst volgen we duidelijk pad, dat al zigzaggend stijgt naar een hoogte van 900 meter. We moeten een kleine sneeuwvlakte oversteken. Niets vergeleken met die van gisteren. De hellingsgraad is stukken zachter. Eens we boven zijn volgen we de bergkam naar de munro ‘Stob Dubh’. Op de bergkam hebben we een adembenemend zicht op de omgeving.

Na een half uurtje staan we dan uiteindelijk op de top. Hier hebben we een prachtig uitzicht op Glen Etive, Loch Etive, de Glen Etive Hills, The Glen Coe Hills, de Mamores en de Ben Nevis.

Na een korte pauze beginnen we terug aan de afdaling via dezelfde bergkam. Ondertussen is er haast geen wolk te bespeuren. Het sneeuwveld zal er papperig bijliggen. Toen we naar boven wandelden was het al een behoorlijke smurrie.

Eens we aankomen bij het sneeuwveld wordt ons vermoeden bevestigt. De zon heeft haar best goed gedaan. Maar wij gaan niet klagen.🙂 Wanneer we terug zijn aangekomen bij de pas houden we nog een korte pauze voordat we beginnen aan de klim naar de ‘Stob Coire Raineach’. Deze klim is een stuk korter, waardoor hij dan ook wel pittiger is. Via een zigzaggend pad stijgen via een duidelijk pad naar de top. We komen onderweg meerderen paden tegen je naar de top leiden. Paden kan je het niet echt noemen, maar je ziet wel dat er wandelaars gepasseerd zijn. Eens we op de top staan hebben weeral een weids uitzicht over de omgeving.

Na een korte pauze dalen we terug af naar de pas, op nog geen kwartier staan we al terug beneden. We beginnen nu aan de afdaling naar de vallei ‘Lairig Eilde’ via het eindeloze pad ‘Màm Buidhe’. Dit pad is aangelegd met grote rotsblokken en zo dalen we trapsgewijs af. Na en veertigtal minuten pauzeren we bij een riviertje om onze avondmaal al klaar te maken. Het is ondertussen toch al kwart voor zeven. Na de pauze dalen we verder af in de richting van de rivier ‘Allt Lairig Eilde’. Beneden in de vallei houden we nog een korte pauze bij enkele mooie watervallen.

Na de pauze wandelen we nog ongeveer een kwartier. We passeren een mooi plekje langs de rivier. Het uitzicht is hier ook prachtig op de vallei. We staat op ongeveer 100 meter vanaf de weg met onze tent. Toch hebben we geen last van het verkeer door het lawaai van de vele watervallen. Hoogst waarschijnlijk staan we op de foto bij tal van toeristen. We staan staan gekampeerd boven een waterval die te zien is vanaf de weg. Hier stoppen toeristen om foto’s te maken van deze waterval. Wij vinden persoonlijk de watervallen in de vallei mooier.🙂 Ik blijf nog even op, de kans op een mooie sterrenhemel is namelijk groot. Er hangt geen wolkje aan de lucht. Uiteindelijk kruip ik ook rond twaalf uur in mijn slaapzak. Morgen wandelen we in de richting van ‘The Lost Valley.

Dag 3: Langs de rivier Allt Lairig Eilde – Parking in Glen Coe vallei nabij wandeling ‘The lost valley’
Aantal loopuren: 2u
Fotomomenten: 45min
Afstand: 6km
Hoogtemeters: 325m stijgen, 400m dalen

s’Ochtends is het al vrij laat wanneer we opstaan. Rond elf uur moeten we op de parking zijn in de Glen Coe vallei. Vanaf hier gaan we samen ‘The Lost Valley‘ nog eens inwandelen. Wij deden deze vorig jaar al maar het is dan ook wel een prachtige wandeling. Enkele  keren moeten we over de weg wandelen, hier is het oppassen geblazen, er mag hier namelijk bijna 100km per uur gereden worden. Maar het grote deel kunnen we gelukkig een pad volgen tot aan de parking. Vanaf hier volgen we het wandelpad richting ‘The Lost valley’. Na een tijdje steken we de kloof en rivier ‘Coe’ over via een brug. Er volgt dan een kleine klauterpartij, maar deze is wel beveiligd met een stalen kabel. Al snel zijn we uit het bos en hebben we een beter zicht op de vallei ‘Coire Gabhail’. Al meteen komen we een mooie waterval tegen en hier houden we dan ook een korte pauze. Ik klauter even naar beneden zodat ik de waterval wat beter in beeld krijg. Vanaf dan stijgen we verder, na een tijdje steken we de rivier ‘Allt Coire Gabhail’ over via enkele stapstenen. Eens we boven zijn in de vallei houden we een lunchpauze. Charlotte haar ouders hebben gezorgd voor verse sandwiches.🙂 Het uitzicht is hier prachtig op de munro’s ‘Stob Coire Sgreamhach’ en ‘Bidean nam Bian’. Deze staan zeker en vast nog op mijn bucketlist. Na de pauze keren we terug naar de auto via dezelfde weg. Bij de kloof neem ik nog even de tijd om er een foto van te maken. Eens we zijn aangekomen bij de auto, rijden we samen met hun nog eens naar Loch Etive. Hierna rijden we mee naar Fort William. Vanavond slapen we in een B&B, morgen staat er tenslotte een lange rit voor de boeg. Een 10 -tal uur rijden in Verenigd Koninkrijk en dan nog een 2.5 uur in België. Een goede nachtrust is dan ook meer dan welkom.

Hier kan je de gps track downloaden.

Wij wilden nog even de twee B&B vermelden waar we zeer tevreden van waren gedurende deze reis naar Schotland.

Ardblair, Fassifern Road, Fort William
info@ardblair.nl of (0044) 01397708562
Wordt uitgebaat door een super gastvrij Nederlands koppel Conny & René van Baalen.
De prijzen variëren tussen 70 en 90 pond per nacht voor een kamer.
Op twee minuten wandelen van het centrum van Fort William

Lochiel Villa Guest House, Achintore Road, Fort William
(01397) 70366
Wordt uitgebaat door een super gastvrije oudere dame E. Strachan
Je betaalt 30 pond per persoon per nacht voor een kamer.
Op drie minuten wandelen van het centrum van Fort William.

4 thoughts on “3-daagse kampeertrektocht in Glen Coe”