De Hoge Venen – Hiking Advisor winterbivak

Het was weeral een tijdje geleden dat we nog een mee konden met een bivaktocht georganiseerd door Hiking Advisor. Zo als steeds zijn ze snel volzet! Vorige keer was het een lente bivak georganiseerd door Debbie. Ditmaal is de bivaktocht georganiseerd door Steve & Katrijn.

Om kwart voor 9 worden we verwacht op een parking in Solwaster. Wij rijden samen met Erik en Lei, we dachten al dat we vroeg waren maar er staan al twee auto’s te wachten op ons. David is er ook al. Als één van de laatste komen Steve en Katrijn aan.🙂 Steve toont ons nog even de geplande route. Voordat we beginnen aan de tocht bevestigen we de sneeuwschoenen aan de rugzak, deze hebben we op dit moment nog niet nodig. Maar Steve is ervan overtuigd dat we ze nog gaan nodig hebben. Steve geeft ook nog mee dat degene die een camera bij hebben, zeker en vast hun tijd mogen nemen. Dat moet je mij maar één keer zeggen :).

Dag 1: Solwaster – Fagne de Polleur – 21 km

Vrij snel laten we Solwaster achter ons, we volgen een GR route naar het riviertje de Hoëgne. Bij de parking ‘passerelle de Belle-Hé‘ houden we een korte pauze voordat we het pad langs de Hoëgne volgen.  Sommigen hebben het al behoorlijk warm en doen dan maar een laagje uit. Ik ben voor de eerste maal mijn Buffalo eens aan het testen tijdens een meerdaagse tocht. Volgens vele zou de Buffalo ideaal zijn voor deze temperaturen.

De besneeuwde Hoëgne vallei ziet er prachtig uit! We nemen dan ook de tijd om foto’s te maken. Na een tweetal kilometer slaan we links af, we stijgen nu naar het uitzichtpunt de Belvédère. Hier nemen we ook opnieuw een korte pauze om iets te eten. Het uitzicht vanaf hier is adembenemend met de besneeuwde boomtoppen.

Na de Belvédère merken we op dat de sneeuw al dieper wordt. Maar de sneeuwschoenen hebben we pas echt nodig eens we rond Hockai zijn. Deze keer lukt het me al stukken beter, wandelen met sneeuwschoenen, maar goed dat we al eens een keertje zijn komen oefenen.🙂 We vinden zelfs nog een brede bosweg waar nog niemand gepasseerd is. Degene met sneeuwschoenen trekken een spoor voor degene zonder. Plots zien we enkele edelherten in de verte op de bosweg staan. Eentje blijft zelfs nog even staren en loopt dan ook het bos in. Rond één uur houden we een middagpauze bij een klein riviertje. Honger dat we hebben niet normaal!

Na de pauze wandelen we in de richting van de Trô Maret, hier zijn we al vaker geweest. In zowat elk seizoen, maar zo vettig als vandaag hebben wij het pad langs de Trô Maret nog nooit meegemaakt. We zijn dan ook blij wanneer we terug uit de vallei zijn. Na een tijdje steken we da baan over, vanaf nu beginnen we meer en meer langs het veengebied te wandelen. Via afwisselend brede boswegen en vlonderpadjes arriveren we aan Fagne de Polleur.  Hier houden we een wildbivak nabij een brandgang. Het is al aan het schemeren wanneer we de tenten opzetten. Ons avondmaal maken we dan ook in het duister klaar. Na het een warme chocomelk en een heerlijke Real Turmat maaltijd kruipen we in onze slaapzak. We zijn uitgeteld voor vandaag.🙂

Dag 2: Fagne de Polleur – Solwaster – 19 km

Maar goed dat we op tijd zijn gaan slapen gisteren. Om half 7 gaat de wekker al af. Het is vrij hard aan het sneeuwen. We moeten dan ook zorgen dat onze rugzakken zijn ingeladen voordat de eerste langlaufers arriveren. Rond negen uur zijn we vertrekkensklaar. Via Fagne de Polleur wandelen we naar het natuurcentrum van Botrange. We wandelen nog pas op de brede bosweg en we horen al een quad aankomen. Ze trekken de sporen voor de langlaufers. Het zijn me wel niet de handigste, ze schuiven uit en hun quad zit voor een hele tijd vast in de sneeuw. Al vrij snel komen we ook de eerste langlaufers tegen. Deze horen er nu éénmaal bij als je in de winter gaat wandelen in de Hoge Venen. Na een viertal kilometer komen we aan bij het natuurcentrum. Hier houden we een pauze bij de open haard om ons wat op te warmen.

Na een klein uurtje wandelen we verder naar de Hoge Venen. We volgen voor een tijdje een brede bosweg langs de rand van het veengebied. Even later ruilen we deze brede bosweg om voor vlonderpadjes die ons dan door het veengebied naar Baraque Michel leiden.

Rond de middag komen we hier aan. Eerst was het ons gedacht om binnen iets gaan te drinken/eten. Maar onze groep is te groot, we kunnen er niet meer bij. We besluiten dan maar om te eten op het buitenterras. Enkele nuttigen een maaltijdsoep. Het is hier over de koppen lopen zo druk! Ik ben dan ook blij wanneer we verder trekken, via vlonderpadjes trekken we door Fagne de Polleur. Eens we deze gepasseerd zijn wandelen we verder over brede boswegen naar het riviertje de Statte. Dit riviertje volgen we terug naar Solwaster. Wij deden de Statte hiervoor ook al enkele keren. Het watervalletje ‘cascade des Nutons’  blijft toch de moeite.🙂 Even later passeren we ook nog langs de rotsformatie ‘Rocher de Bilisse’, en voordat we het weten zijn we weer in Solwaster.

Steve neemt nog even een groepsselfie aan het einde van de wandeling. Hierna volgt er nog een cafébezoekje, hier nemen we afscheid van de groep. Na een warme chocomelk wandelen we terug naar de auto.

Hier kan je de gps track downloaden.

De wandelverslagen van de medehikers:

13 thoughts on “De Hoge Venen – Hiking Advisor winterbivak”

1. Ja enorm goed nooit té warm gehad, eenmaal 5 minuutjes koud gehad nadat we 3 kwartier aan de open haard gezeten hebben bij het natuurcentrum… Zelfs savonds mijn donsjas niet nodig gehad🙂

1. Ja inderdaad toffe bende, ideale omstandigheden en prachtige omgeving… Wat moet een mens meer hebben😉 ben alvast benieuwd naar je verslag David en toch ook wel naar Steve zijn filmpjes🙂