Osprey Aether 60

Bij het inladen van onze rugzakken merkten we al snel dat mijn rugzak toch wat krap ging zijn voor de 18-daagse kampeertrektocht in Sarek en Stora Sjöfallet. Tijdens onze vorige trektochten was mijn Haglöfs Matrix 60 steeds ruim genoeg. Maar deze keer volstaat hij niet, en we hebben geen zin om alles aan de buitenkant van de rugzak te bevestigen. We zijn dan maar eens bij onze plaatselijke outdoorwinkel de Kariboe gaan kijken naar een ruimer model. Al snel viel mijn keuze op de Osprey Aether 60. De pasvorm is al perfect voor mij. Maar Osprey had me al zeer positief overtuigd tijdens onze tochten in Schotland. Toen had ik een kleinere rugzak kunnen lenen van Mattias. Maar ja de literinhoud is nog steeds even groot, maar toch lijkt de rugzak veel ruimer dan de Haglöfs. We vragen dan ook of we hem thuis eens even mogen testen met ons materiaal, gelukkig was dit geen enkel probleem. Eens we de rugzak thuis aan het inladen zijn, wordt ons vermoeden bevestigt. De rugzak lijkt niet alleen ruimer, hij is het ook! Deze zal het dan worden, in de winkel dacht ik eerst nog de 70 liter versie te bestellen. Maar deze kon misschien niet tijdig geleverd worden, omdat we het pas opmerkten drie dagen voor ons vertrek naar Zweden. Maar de 60 liter versie is ruim genoeg. We krijgen er alles vlot in.

Eens we aan het stappen zijn merk ik dat de rugzak comfortabel 25 kg laat dragen. Het frame, rugpand en heupgordel zijn  ook een stuk steviger uitgevoerd dan bij de Haglöfs.  Deze had een maximum van 20 kg. Ook handig is het ventilerende rugpand ‘AirScape’, voordien had ik geregeld last van een natte rug. Maar hier heb ik nu veel minder last van. Zoals bij de meeste trekking rugzakken is het rugpand aanpasbaar naar de lengte van de rug. De rugzak is verkrijgbaar in medium en large. Achter het rugpand is er een ruimte voorzien om een waterzak in te stoppen. Deze zit dus buiten het hoofdcompartiment. Er is kleine gesp voorzien om de zak vast te maken, maar ik vond het persoonlijk makkelijker om de grote gesp te gebruiken zoals je op de foto ziet. Deze methode werkt vooral handig wanneer je een Platypus gebruikt. De schouderbanden zijn voorzien van een systeem ‘Stow-on-the-Go’ om je wandelstokken op te bergen, zonder dat je de rugzak moet afdoen. De functie heb ik nog niet gebruikt omdat ik zo goed als altijd mijn wandelstokken gebruik. Ook is er een fluitje voorzien bij het borstriempje.

De heupgordel is voorgevormd uit verschillende schuimlagen ‘IsoForm™ CM’ voor een betere pasvorm. Deze is verkrijgbaar in de maten ( S, M, L en XL ) zo dat deze specifiek op je heup kan aangepast worden. De heupgordel kan hierdoor ook volledig losgekoppeld worden. Dit kan wel handig zijn bij het transport. De heupgordel is ook voorzien met een zijzak aan iedere zijde. Deze lijken wel oneindig veel kleine spulletjes te stockeren. Deze miste ik toch wel bij de Haglöfs rugzak.

De rugzak is onderverdeelt in drie compartimenten, een top compartiment, een midden compartiment en vanonder is er een compartiment voorzien voor de slaapzak. Maar deze gebruiken wij eigenlijk nooit omdat wij onze slaapzak steeds in een waterdichte compressiezak stoppen van Exped. Zodat deze wat kleiner kan gemaakt worden en steeds waterdicht zit opgeborgen. Het is ook mogelijk om het onderste compartiment open te zetten, zodat deze samen kan ingeladen worden met het middelste compartiment. Het middenste compartiment is bereikbaar via het deksel hier is een compressieriem voorzien en een koord om de rugzak dicht te trekken. Ook is is het compartiment bereikbaar aan de voorzijde via een J-zip ritsopening.   De voorzijde van de rugzak is ook voorzien van een grote stretchzak met gespsluiting, en 2 horizontale compressieriemen met gesp. Deze hebben een dubbele functie, ik bevestigde er af en toe mijn tent mee vast aan de rugzak. Ook kan je zo de inhoud van de rugzak comprimeren voor meer stabiliteit. Aan de zijkanten zijn er ook telkens twee compressieriemen voorzien, één met een gesp en eentje met een simpel blokkeermechanisme. Ook is er een stretchzak voorzien aan elke zijde. Het onderste compartiment heeft ook nog twee compressieriemen, deze heb ik wel vervangen door een iets langere versie. Hier zijn er ook twee ijsbijl lussen voorzien. Aan de onderkant is er ook integreerde regenhoes voorzien, deze kan je eventueel ook losmaken van de rugzak als je zeker weet dat je hem niet nodig hebt.

Het top compartiment is onderverdeelt in twee delen, het ene is wat groter dan het andere. Het kleinste  heeft een kleine gesp voor je sleutels aan vast te maken. Wij bevestigden onze spot hieraan vast. Zo was deze steeds snel bereikbaar en zo konden we hem zeker niet verliezen. Het ook mogelijk om het top compartiment te verwijderen van de rugzak. Er is een grote gesp voorzien zodat deze dan gebruikt kan worden als een heuptasje. Dit leek me op het eerste vlak nutteloos, maar achteraf gezien heb ik het toch al enkele keren gebruikt wanneer we s’avonds nog een kleine wandeling maakten. Alleen mocht de gesp wat kleiner zijn, deze vind ik nu onnodig groot.

Ook handig voor degene die ook een fototas meenemen. Ik ben zeer tevreden van de schouderbanden, deze zijn voorzien van een stevig lus waar je makkelijk de fototas aan kan bevestigen met een karabiner. Ik gebruik hier de Nite Ize S-biner voor.

Pluspunten:

  • draagt comfortabel 25 kg
  • het ventilerend rugpand
  • het zakjes aan de heupgordel zijn handig
  • veelvoud aan compressieriemen
  • de rugzak voelt enorm ruim aan!
  • de waterzak voorziening zit buiten het middencompartiment
  • het hoofd compartiment is bruikbaar als heuptas.

Minpunten:

  • het gewicht kon misschien wat lager door enkele opties weg te laten ( 2.27kg voor een medium )
  • de compressieriemen aan het slaapzak compartiment zijn vrij kort

Conclusie:

Ik zie me niet snel nog een andere rugzak gebruiken tijdens onze meerdaagse kampeertrektochten. Deze rugzak draagt veel comfortabeler een zwaardere belasting dan mijn Haglöfs Matrix 60, hij is ruimer en heeft een beter ventilerend rugpand. In Noorden is dit misschien minder belangrijk maar als je in het Zuiden gaat rond trekken kan dit toch wel handig zijn. Ik ben dus zeker en vast overtuigd van deze rugzak. Zeker en vast een aanrader! Maar uiteraard eerst passen in een winkel, hij moet je natuurlijk wel goed zitten.😉

Meer informatie over de Osprey Aether 60 kan je hier vinden. 

 

6 thoughts on “Osprey Aether 60”

    1. Ja ik ben een benieuwd naar de Exos 58, maar aangezien het een Osprey is. Denk ik niet dat dit tegen kan gaan vallen.😉 Mag ik hem dan misschien is een keertje passen?

Leave a Reply

