The great wilderness – Fisherfield – Dundonnell naar Loch Na Sealga, Loch Ghiubhsachain en Loch Beinn Dearg

3- daagse kampeertrektocht in een lus vanuit Dundonnell ( Corrie Hallie ) naar Loch Na Sealga terug via Loch Ghiubhsachain en Loch Beinn Dearg

Dag 1: Dundonnell ( Corrie Hallie ) – Sealga
Aantal loopuren: 4u45
Fotomomenten: 2u
Afstand: 11km
Hoogtemeters: 365m stijgen, 350m dalen

We parkeren onze auto langs de straat nabij Corrie Hallie. Wanneer onze rugzak gepakt is, starten we de tocht naar Loch Na Sealga. We volgen eerst een jeep spoor door het bos Gleann Chaorachain. Wanneer we het bos verlaten moeten we de rivier Allt Gleann Chaorachain oversteken, hier is een brugje verzien. Na een drietal kilometer zijn we bij de splitsing Shenavall – Sail Liath – Corrie Hallie. Vanaf hier volgen we het pad naar Shenavall.

Na de afdaling van 270 meter passeren we de bothy Shenavall. De afdaling ging goed, er is een duidelijk pad. Een vijfhonderd meter na de hut, moeten we de rivier Abhainn Srath Na Sealga doorwaden. Na het doorwaden van de rivier, volgen we de droge rivierbedding naar Loch Na Sealga. Om sommige plaatsen is het moeilijk om een weg te vinden door de gaspeldoornstruiken. Achteraf leek het ons makkelijker om het pad naar de prive bothy Larachantivore te volgen. Vanaf daar loopt er een zichtbaar pad naar Loch Na Sealga.

Na een tijdje bereiken we Loch Na Sealga. Er loopt een duidelijk pad langs het meer. We wandelen langs de linkerkant van het meer. Links van ons liggen de toppen Beinn Dearg Mor en Beinn Dearg Bheag, aan de andere kant van het meer liggen de toppen Sgurr Creag An Eich, Sgurr Fiona (An Teallach) en Sail Liath. Na we ongeveer een kilometer langs het meer hebben gewandeld passeren we een mooie bivakplaats. Een parelwit strandje langs het meer. Hier zetten we met veel plezier onze tent op.

Het is een prachtige avond aan het meer. Wanneer ik enkele foto’s aan het maken ben in de schemering. Zie ik hele kudde edelherten rond onze tent rennen. Prachtig om te zien!

Dag 2:  Loch Na Sealga – nabij bothy “Shenavall” via Loch Ghiubhsachain en Loch Beinn Dearg
Aantal loopuren: 5u30
Fotomomenten: 1u30
Afstand: 15km
Hoogtemeters: 480m stijgen, 450m dalen

We volgen het pad langs het meer nog een vijfhonderdtal meter, vanaf dan beginnen we aan de klim naar de bergpas naast de bergrug van de Beinn Dearg Bheag. Er zijn geen paden, af en toe komen we een spoor tegen dat gevormd is door edelherten. We merken dat we iets te hoog zijn geklommen dus we dalen terug een beetje richting de bergpas. Vanaf de pas hebben we een mooi zicht op Loch Ghiubhsachain. We nemen een kleine pauze voordat we aan de afdaling naar het loch beginnen. De afdaling naar het meer is heel simpel, in een vijftiental minuten zijn we beneden. Er zijn geen wandelpaden in de vallei. Er zijn alleen edelherten sporen te zien, bij het meer zijn er honderden zichtbaar. Na een viertal kilometer bereiken we Loch Beinn Dearg. Het terrein tussen Loch Ghiubhsachain en Loch Beinn Dearg is redelijk makkelijk. Het navigeren verloopt ook heel simpel.

We wandelen langs de linkerkant van het meer. Dit lijkt ons de beste manier om het meer te passeren. We wandelen ongeveer een kilometer langs het meer, vanaf dan zitten we terug op een duidelijk pad. Dit pad gaat omhoog naar Ruadh Stac Beag, maar wij volgen het pad naar beneden naar Shenavall. Na een 4.5km langs de rivier Abhainn Gleann Na Muice gewandeld te hebben, moeten we deze doorwaden. We kunnen nog juist oversteken zonder de wandelschoenen uit te moeten doen.

Wanneer we de rivier Abhainn Gleann Na Muice zijn overgestoken, volgt er een korte wandeling door een veengebied. Nu zijn we terug bij de rivier Abhainn Srath Na Sealga, hier hebben we minder geluk. Het water niveau staat juist te hoog dus we moeten onze waadschoenen gebruiken. Wanneer het dagen aan een stuk regent kan deze rivier ondoorwaadbaar worden. Wanneer we de rivier over zijn wandelen we tot aan de bothy. Juist op het moment dat we de tent willen opzetten begint het te regenen. Maar dit is een goede test of het mogelijk is om eerst de buitentent op te zetten. En achteraf de binnentent erin te hangen. En dit blijkt dus mogelijk weer een voordeel van de Msr Hubba Hubba NX. Rond de bothy zijn er enkele edelherten aan het grazen.

Dag 3: Nabij bothy “Shenavall” – Dundonnell
Aantal loopuren: 2u15
Fotomomenten: 45min
Afstand: 11,5km
Hoogtemeters: 280m stijgen, 340m dalen

We volgen een jeep spoor langs de rivier Abhainn Srath Na Sealga naar Cnoc nan Righreon. We passeren een dichtgetimmerde boerderij.

Na een viertal kilometer kunnen we aan de klim naar de berg pas beginnen. Na een klim van 240 meter bereiken we de pas, op hetzelfde moment begint het ook te regenen. En dat blijft het ook doen gedurende heel de afdaling naar de auto.

Hier kan je de gps tracks per dag downloaden.