2Oookstar Trailstar Nest, Chikara bodem en wanden gemaakt van 50 cm cuben, het overige van mesh

We hebben hiervoor een aantal keer het prototype van de 2Oookstar trailstar nest gebruikt. Dit was een tussentijdse oplossing omdat onze binnentent niet tijdig geleverd kon worden. Vlak voor onze vakantie naar Noorwegen werd onze eigen binnentent geleverd. Deze binnentent bestaat uit een bodem van Chikara ( een nylon ripstop fabric ). Dit materiaal is lichter dan het 30D silnylon materiaal dat in het prototype werd gebruikt. En het Chikara materiaal zou toch nog even stevig moeten zijn. De wanden zijn gemaakt van 50 cm cuben fiber, de rest is van mesh gemaakt. De vijftig centimeter cuben fiber dient voor het mogelijke opspattende water tegen te gaan. En het houdt de wind wat uit de binnentent terwijl je in de tent slaapt. Deze binnentent weegt samen ongeveer een 475 gram. Dit vinden wij goed meevallen als je bekijkt dat 2 aparte bivakzakken van MLD ook al gauw een 300 à 400 gram wegen. En wij vinden het grootste voordeel dat we nu een muggenvrije leefruimte hebben onder onze trailstar. Je kan de binnentent aan de trailstar bevestigen met de voorziene ringen in elke hoek. Maar dit doen wij eigenlijk nooit. Omdat je dan ‘s morgens bij het losmaken van de binnentent veel kans hebt om het ochtenddauw dat aan de binnenkant van de trailstar hangt op de binnentent te laten druppelen. Wel moet je de binnentent vanboven aan de wandelstok bevestigen, maar dit is heel makkelijk. Wij vinden de binnenruimte sowieso gigantisch tegenover onze Hilleberg Nammatj 3. Bij onze Hilleberg moesten we altijd puzzelen om alles in de tent te krijgen. BIj de 2Oookstar nest krijgen we er alles gemakkelijk in. We hebben zelfs nog ruimte over😉.

Pluspunten:

  • lichtgewicht
  • waterdichte bodem
  • géén last van opspattend water onder de tralstar
  • muggenvrije leefruimte
  • ruime binnenruimte
  • bijzondere kwaliteit geleverd door OookStars
  • je kan de combinatie van materialen zelf kiezen

Minpunten:

  • sommige vinden de leefruimte misschien wat te laag
  • hogere aankoopprijs dan 2 bivakzakken, maar je hebt er wel een volwaardige binnentent voor
  • het vergt wat tijd en oefening om de trailstar op te zetten in combinatie met de binnentent

Conclusie:

WIj zijn enorm tevreden van de binnentent. Zeker in combinatie met de MLD trailstar. We zijn ook heel tevreden van de kwaliteit die geleverd is door Oookworks. Ik kan de binnentent dan ook aan iedereen aanraden die een droge en muggenvrije leefruimte wilt voor onder zijn trailstar.

 

 

 

7 thoughts on “2Oookstar Trailstar Nest, Chikara bodem en wanden gemaakt van 50 cm cuben, het overige van mesh”

  1. Leuke site en duidelijk artikel!

    Ik ben momenteel bezig met een eigen trailstar (zie topic op hikingadvisor.be), nu vraag ik me af hoe je de binnentent in de trailstar hangt, ik kan dit net niet goed zien op de foto. Zitten er haakjes aan de trailstar? Of zitten deze haakjes nu juist aan de binnentent?

    Is het mogelijk om met 3 man in de binnentent de liggen, als je bijvoorbeeld de tentstok, wat anders neerzet? Mag ik vragen wat deze binnentent heeft gekost?

    1. Alvast bedankt Luuk,

      Ik had je topic zien voorbij komen. Ik wil me ook eens proberen zelf een Trailstar te maken. Valt dit mee?
      Bovenaan aan de top van de binnentent kan je deze opendoen om de wandelstok er door te steken. En door dit dicht te doen blijft de binnentent hangen op de wandelstok. Het klopt wel dat de foto niet echt duidelijk is. Er is ook een haakje aanwezig om de binnentent aan op te hangen maar ik vind persoonlijk dat dit minder goed werkt.
      Er zijn 5 lussen die je kan aanspannen aan de binnentent, aan de trailstar zijn er haakjes bevestigd aan de 5 zijdes. De gebruik ik enkel aan de ingang omwille dat je hier moeilijk aan kan vanachter aan de tent.

      Wij hebben er éénmaal met 4 in geslapen maar ideaal was dit niet. Maar in noodgevallen zou het wel gaan. Het heeft die avond geregend en we zijn alle vier droog gebleven. Het kan wel om de stok wat anders te zetten maar ik denk wel dat dit de stabiliteit niet ten goede komt. Ik heb een 300 euro betaald maar je kan ze ook goedkoper krijgen. Bij mij is er extra bijgekomen omdat ik de 50cm cuben wanden wou en ik wou een lichtere stof voor de bodem. Ik meende wel dat hij ondertussen wat gestegen is in prijs. Er komt binnenkort iemand kijken voor de Trailstar met binnentent. Dan probeer ik nog enkele duidelijkere foto’s toe te voegen.

  2. Bedankt voor de info! Zou je mij een plezier willen doen en eens willen meten waar deze lusjes zich bevinden op de naad? (hoeveel cm vanuit de punt bijvoorbeeld?).

    Het lijkt overigens als of het mesh gedeelte behoorlijk in zakt? Het lijk wel als er wat teveel mesh aanwezig is? Of zouden meer lusjes (2/3 per naad) dit euvel ook op kunnen lossen?

    Het maken valt (nog) niet tegen, ik kan nu eindelijk materiaal bestellen, dit was lange tijd niet voorradig bij extremtextil. Het naaiwerk laat ik door mijn moeder (die gaf aan dat het verwerken van de stof ook goed te was, ik had wel al staaltjes besteld die ze heeft getest) doen, die heeft heel wat meer ervaring met een naaimachine. Ik zorg voor het knippen van de panelen, materialen, uittekenen enz. Mits goede voorbereiding knook dankzij veel hulp van Ivo, moet het goed te doen zijn.

    1. Vanuit de punt bedoel je beneden aan de Trailstar waar de haring komt? Ja dit ligt eraan hoe hoog je de Trailstar zet. Toen stond hij vrij laag en dan heb je natuurlijk wat extra mesh over. Maar als je de Trailstar hoger opstelt heb je deze extra mesh wel nodig. Maar misschien zijn extra lusjes en haakjes wel handig om het mesh op te vangen als je de Trailstar laag opstelt.

      Ik meld het gewoon hier van de lengte of moet ik het via twitter sturen?

Leave a Reply

