Waterdichte cameratas Koenig liteBag 2

Voor deze cameratas heb ik nog twee cameratassen gehad. Mijn eerste cameratas was een snuittas van het merk Lowepro, type Toploader 75AW. De bouwkwaliteit van de tas is zeer goed maar ik vind ze niet handig om bij regenweer te gebruiken. Je moet dan een regenhoes over de tas trekken en dit werkt toch niet perfect. En ook al zat de regenhoes erop  toch begon na een hele dag door de regen te wandelen de tas vanbinnen nat te worden. Dus deed ik de cameratas in een drysack maar dan merkte ik weer dat ik zo goed als geen foto’s meer maakte. Ik gebruik deze tas dan ook alleen nog maar bij dagtochten wanneer ik zeker weet dat het droog blijft. Mijn andere cameratas, de Aquapac Stormproof SLR Camera bag heb ik niet heel lang kunnen gebruiken. Ze was dan wel volledig waterdicht waar ik heel tevreden van was. Maar na zeven dagen schuurde het ophangsysteem van de tas al door. Dus aanraden kan ik de tas zeker niet. Het was best vervelend om de overige dagen met een gescheurde tas opgezadeld te zitten.

Ik ben dan ook maar op zoek gegaan naar een andere waterdichte tas. Veel keuze is er niet echt. Na een tijdje kwam ik bij het merk Koenig uit. Dit bedrijf maakt waterdichte cameratassen van Ortlieb drysacks. Ik heb hiervan de liteBag 2 gekocht. Dit is het kleinste en lichtste model van Koenig. Deze is zelfs nog lichter dan de Lowepro tas. Dit is wel een schoudertas in de plaats van snuittas. Maar de tas heeft 4 stevige bevestigingspunten voor het draagsysteem. Hiervoor gebruik ik het chest harness van Ortlieb. De buitenkant is volledig waterdicht, buiten een klein ritszakje aan de voorkant van de tas. Deze werkt via het principe van een drysack. Drie keer omrollen en de tas is waterdicht. De binnenkant bestaat uit een zachte hoes, die afsluit langs boven met twee flappen als je de tas dicht rolt. Aan de binnenkant kan je twee schotten plaatsen via een velcro systeem. Bij mij past er makkelijk mijn spiegelreflex met groothoekobjectief en telezoom in. In de tas zitten er ook nog 5 reserveaccu’s.

De waterdichtheid van de tas is perfect gebleken na onze tocht naar Snowdonia. Binnenin de tas was het droogste plekje van heel de 3-daagse. Onze regenbroek had het ondertussen al lang begeven. De tas kost dan misschien wel dubbel zoveel als de Aquapac of Lowepro. Maar je mag er dan ook wel zeker van zijn dat je kostbare camera en toebehoren er veilig en droog in zitten.

Het volgende heb ik nog niet getest maar volgens mij blijft de tas zelfs drijven moest hij in het water vallen tijdens een doorwading van een rivier. Doordat je zoals een drysack de tas dichtrolt blijft er lucht in zitten. Hierdoor kan de tas volgens mij ook beter tegen een stootje moest deze vallen.

Pluspunten:

  • waterdicht
  • robuust
  • eenvoudig open en dicht doen
  • genoeg ruimte voor spiegelreflex met 2 objectieven

Minpunten:

  •  het is een schoudertas dus breder om voor je op de borst te hangen

Conclusie:

Ik ben enorm tevreden van de tas. Ze heeft zo goed als alles wat ik zocht. Ik vind persoonlijk een snuittas wel iets handiger dan een schoudertas. Maar het voordel van deze tas is dan ook weer dat je ruimte hebt voor een extra objectief. Ik kan de tas zeker aanraden aan personen die hun cameramateriaal stevig en waterdicht willen opbergen tijdens een trekking.

 

 

 

 

Leave a Reply

