Vercors

5-daagse lusvormige kampeertrektocht vanuit Gresse-En-Vercors

We wilden graag nog eens een weekje gaan hiken. In Wales viel het weer vorige maand wat tegen dus laten we hopen dat het deze week wat beter wordt. Normaal gezien mag het geen probleem gaan geven. Ze geven alleen voor maandag en donderdag wat regen. Zondagavond rond 7 uur vertrekken we met de auto richting Gresse-en-Vercors. Twaalf uur later komen we aan.

Dag 1: Gresse-en-Vercors – nabij Jasse de la Chau
Aantal loopuren: 5u30
Afstand: 13km
Hoogtemeters: 1125m stijgen, 725m dalen

Rond acht uur starten we onze 5-daagse, we wandelen via de GR de Pays gentier Central naar het knooppunt Sous le Pas de la Ville. Het eerste deel loop je door een gemengd bos, eens boven de 1500m zitten we boven de boomgrens. Vanaf het knooppunt gaan we noordelijker richting Sous Séguret. Het pad wordt op de IGN kaarten aangeduid als Balcon Est. We passeren enkele skiliften. Ook komen we er al de eerste marmot tegen.

Een paar keer doorkruisen we een sneeuwveld. Door de warmte liggen deze er al vrij papperig bij. In Gresse-en-Vercors wordt dit pad als moeilijker aangeduid. Voor mensen met hoogtevrees kan het wat moeilijker zijn door enkele lastigere passages langs steile hellingen. Door erosie is het pad op sommige plaatsen wat moeilijker. Op één plaats hingen er staalkabels maar deze hingen dan weer zo laag dat je er eerder over zou struikelen. Na een negental kilometers komen we aan bij het knooppunt Sous Séguret.

Wanneer we aan het knooppunt staan merken we dat we onze pikkels misschien toch beter maar mee hadden genomen. We hadden ze in het koffer laten liggen omdat er zo goed als geen sneeuw meer te zien was. Nu moeten we enkele steilere sneeuwvelden passeren. Dan maar extra voorzichtig zijn, maar halverwege het sneeuwveld schuif ik uit. Ik glij een vijftigtal meter naar beneden maar kan me gelukkig met mijn wandelstokken tot stilstand brengen. Het was even schrikken, nu moet ik me door een nog wat steiler sneeuwveld terug naar boven ploeteren. Na het sneeuwveld moeten we een nog steilere steenmassa over. Normaal gezien loopt er zigzag een pad omhoog maar door een sneeuwveld midden door het pad kunnen we dit niet meer nemen. We hebben geen zin om het steilere sneeuwveld een keer of 10 te passeren. Dus klauteren we maar naar boven via de grote stenen die liggen. Rond de middag komen we aan op Pas de Berrièves. We nemen hier dan maar ook onze middagpauze. Op de pas hebben we een mooi uitzicht naar het hoogplateau.

Vanaf nu dalen we vandaag alleen nog maar af. We wandelen door enkele sprookjesachtige naaldbossen. Al snel zijn we bij de refuge La Jasse du Play. Hier pauzeren we en maken we een warme maaltijd klaar. Na het avondeten wandelen we nog ongeveer een uurtje, daarna beginnen we te zoeken naar een bivakplaats. Hier volgen we de GR91, GR de Pays Senier Central. We beginnen beide best moe te worden. Mag ook wel na zo een vermoeiende nacht. Het duurt dan ook niet lang voor we gaan slapen. We zetten de trailstar op met uitzicht op de Grand Veymont. Deze top staat morgen op de planning.

Dag 2 : nabij Jasse de la Chau – nabij Montagne de Peyre Rouge
Aantal loopuren: 6u30
Afstand: 14km
Hoogtemeters: 875m stijgen, 900m dalen

We hadden geen wekker gezet en worden daardoor pas gewekt om half 9 door de zon die op de tarp schijnt. Rond kwart na negen vertrekken richting de top van de Grand Veymont. Eerst wandelen we door een naaldbos daarna zitten we boven de boomgrens en gaat het pad over in een stenig terrein. Het eerste deel gaat tot aan het knooppunt van Pas de la Ville. Onderweg naar de pas doorkruisen we nog een papperig sneeuwveld. Al snel komen we aan bij Pas de la Ville. Hier komen we een kudde steenbokken tegen. We zitten nu op een hoogte van 1925 meter, het is nog een vierhonderdtal meter stijgen tot aan de top.

Even later krijgen we Gresse-en-Vercors terug in het zicht. En hebben we een mooi uitzicht op de Alpen. We zien er de Ecrins ook liggen hier trekken we in het najaar nog eens heen. Je hebt hier ook een mooi uitzicht op de de noordelijkere top Sommet de Pierre Blanche.

We passeren nog enkele sneeuwvelden, hier zijn we maar extra voorzichtig dat we niet nog eens een schuiver maken op de papperige sneeuw. Na een tijdje komen we aan op de top. Jammer genoeg zitten we in de mist. We wachten ongeveer een half uurtje maar het klaart niet op en wandelen dan maar verder. Na een honderdtal meter verdwijnt de mist. We hebben hier een prachtig uitzicht op Mont Aiguille en de omgeving.

Het afdalen gaat zeer vlot. We komen onderweg nog een trailrunner tegen die vind dat het nog allemaal wat sneller mag gaan. Onder aan de voet van de Grand Veymont komen we weer enkele marmotten tegen. Eerst kropen ze allemaal hun hol in maar na een tijdje komen ze nieuwsgierig terug kijken. Hier nemen we dan ook even pauze dat ik ze wat beter kan fotograferen.

We dalen nu via de GR91 verder af naar de bergerie La Grande Cabane. Het pad loopt door enkele mooie bloemenvelden en naaldbossen. Deze hut was volledig afgesloten. Je kan er water nemen aan de zijkant van het gebouw maar dit ziet er zo troebel uit dat we dit maar niet doen. Het water is ook enorm warm wat ook niet echt gunstig is. We maken hier wel al ons avondmaal klaar en wandelen dan nog een vijf kilometer verder.

Onderweg komen we nog de refuge Cabane de Pré Peyret tegen. Hier zijn enkele Franssen aanwezig. Na een anderhalf uurtje gewandeld te hebben vinden we een plekje om de tarp op te zetten. We hebben hier een prachtig uitzicht over een vallei waardoor het pad Balcon du Glandasse ligt. De zon is al bijna onder dit zorgt voor mooie kleurschakeringen. We kunnen er met zijn drieën van genieten, dichtbij ons staat er nog iemand te bivakkeren.

Dag 3 : nabij Montagne de Peyre Rouge – nabij La Grande Pigne
Aantal loopuren: 7u30
Fotomomenten: 2u30
Afstand: 18km
Hoogtemeters: 1200m stijgen, 1200m dalen

In de buurt van de bivakplaats staan er enorm veel wilde orchideeën. Deze zijn door de zon mooi in de bloei. Rond 10 uur beginnen we met wandelen vrij laat merken we zelf want het is toch wel een vrij pittige dag. We gaan de vallei in tot aan het dorp Archiane en vanaf daar stijgen we terug naar het hoogplateau. De eerste 4 kilometer volgen we de GR 91 – 93 vanaf het knooppunt Les Quatre Chemins de Jasneuf nemen we even een andere route. Deze loopt door een vallei tussen de steenhellingen door.

Vanaf het knooppunt Les Quatre Chemins de Jasneuf merk je gauw dat je van de GR af bent. Hier zie je nauwelijks een pad en het gaat over wat ruwer terein. Een heel deel van het pad loopt door een dal tussen twee steenhellingen door.

Na een kleine drie kilometer komen we op het knooppunt Carrefour des Quatre Chemins de l’Aubaise. Vanaf hier volgen we terug de GR93 over rotsblokken. Je hebt vanaf hier een prachtig uitzicht op de rotswand Pierre Ronde Rocher. Nu is het nog ongeveer een 700-tal meter dalen tot in Archiane. Het pad loopt door de prachtige vallei Combe de l’Aubaise, je kan er wel alleen van genieten zolang je boven de boomgrens zit. Het is een vrij dicht bos eens je hier wandelt krijg je af en toe nog eens een glimp te zien.

In het bos is het een stuk dragelijker, boven de boomgrens was het tegen de 32 graden. Niet meteen de perfecte temperatuur om te hiken voor ons. De voeten voelen wat oververhit aan door de lange afdaling. Wanneer we onder zijn aan het riviertje nemen we een pauze om ons ook even te verfrissen.

Na de pauze is het nog een kwartiertje wandelen tot in Archiane. Hier valt maar weinig te beleven. Er is een café uitgebaat door een gepensioneerd koppel. En je hebt er een waterbron. We drinken er beide iets en besluiten dan maar om gewoon verder te wandelen. Eerst moeten we een 600-tal over een verharde weg wandelen, vanaf dan pikken we de GR93 weer op. Het is nu via een gelijkmatige klim een 850-tal meters stijgen. Het grootste deel van de klim wandel je door een gemengd bos. Je krijgt er een mooi uitzicht op de vallei Combe de l’Aubaise.

We volgen ongeveer een vijf kilometer de GR93, vanaf dan wandelen we nog een drietal kilometer over een grindweg. Eens we op het hoogplateau zijn veranderd de grindweg in enkel nog wat jeepsporen. We zijn nu bij het uitkijkpunt Tussac op 1560 meter. Hier staan enkele hutten, er is ook zeker één refuge bij hier staat een koppel met hun tent. Wij beginnen ook te zoeken naar een bivakplaats. Een vijfhonderdtal meter van de hutten af vinden we een plek met een mooi uitzicht.

Dag 4 : nabij La Grande Pigne – nabij Refuge Les Chaumailloux
Aantal loopuren: 5u
Afstand: 14km
Hoogtemeters: 650m stijgen, 600m dalen

Wanneer we ontbeten hebben en de spullen in de rugzak aan het laden zijn spotten we enkele vale gieren. Ze zijn aan het spelen met de thermiek. Hierdoor starten we dan ook al gauw een uur later met wandelen. De eerste drietal kilometer volgen we een pad dat naar de Bergerie Du Jardin Du Roi loopt. Hierna wandelen richting het noordoosten vlak langs de top La Croix de Lautaret richting Cabane de L’Essaure. Hier loopt even geen pad maar het is makkelijk om je te oriënteren. Nabij de top La Croix de Lautaret pauzeren we heel even om wat foto’s te maken.

Nu gaan we een 250-tal meter afdalen naar de hut Cabane de L’Essaure. Onderweg passeren we nog Pas de la Coche. We krijgen onderweg ook een mooi uitzicht over de toppen Sommet de la Montagnette en Sommet de Ranconnet. We komen ook een grote groep Franse jongeren tegen.

Vanaf Pas de L’Essaure klimmen we 200-tal meter tot aan Pré de la Font. Hier is een waterbron aanwezig, we maken er dan ook maar gebruik van om hier ons avondeten klaar te maken. Tijdens het eten merken we een hele familie marmotten op. Vanaf hier hebben we ook een prachtig zicht op de bergrug Sommet de la Montagnette en Sommet de Ranconnet.

Na dat we gegeten hebben wandelen we weer verder. We zien wel hoever we geraken vandaag. Allicht de rest moeten we morgen uitwandelen want we willen tot aan de auto geraken morgen. Het eerste gedeelte is een glooiend terrein door uitgestrekte bloemenvelden. Onderweg komen we nog de Bergerie de Chamousset tegen. Deze is ook volledig afgesloten. Daarna beginnen we af te dalen richting Refuge Les Chaumailloux via Pas de la Chèvrerie. Wanneer we in de buurt van Refuge Les Chaumailloux komen begint het volledig toe te trekken. We besluiten dan ook maar om te beginnen te zoeken naar een plekje voor de tarp op te zetten. De tarp staat nog geen half uurtje op en het begint al te regenen.

Dag 5 : nabij Refuge Les Chaumailloux – Gresse-en-Vercors
Aantal loopuren: 6u
Fotomomenten: 2u30
Afstand: 18.5km
Hoogtemeters: 1000m stijgen, 1400m dalen

‘s Morgens vertrekken we al vroeg, rond half acht hangt de rugzak al op onze rug. Daardoor wandelen we het eerste uur door de mist. Vanaf dan is het weer mooi zonnig weer. Van de regenbuien van gisteren is er niks meer te zien. De eerste vier kilometers volgen we de GR91 – 93. Vanaf dan is het de hele tijd rechtdoor langs de toppen Tête de la Graille, Roc Mazilier tot aan de voet van de Sommet de Montaveilla.

Wanneer we in de buurt van de Grand Veymont komen wandelen we even tot voorbij Pas Des Bachassons om hem nog even te kunnen bewonderen uit de mist. Toen we dinsdag terug beneden waren zat de top nog in de mist.

Nu staat er een toch wel pittige afdaling op het programma. Meteen kom je de waterbron Fontaine Des Bachassons tegen. Daarna volgt er eerst een stuk over papperige sneeuwvelden, hierna een blokkenterrein in combinatie met losse grind. Het is ook weer behoorlijk warm, iets té zelfs. De voeten zijn weer serieus aan het afzien in de wandelschoenen. Wanneer we in het bos zijn pauzeren we even en laten we de voeten even luchten.

Na de pauze passeren we Ravin Des Chauvines en Ravin Du Barri. Hier is het wandelpad helemaal weggespoeld. We weten niet of dit al langer is maar het maakt het pad wat avontuurlijker. Je krijgt de Mont Aiguille vaak mooi in het zicht. We volgen het pad dat ten zuiden van de Grand Brisou ligt, het gaat rond de Grand Brisou en Petit Brisou. We passeren er nog Ravin Des Sagnes en Ravin de la Rantanche tot aan Croix de L’Allimas. Vanaf dan nemen we de kortste weg naar Gresse-en-Vercors. Rond vier uur komen we aan bij de auto.

Hier kan je de gps track downloaden.

6 thoughts on “Vercors”

1. Dank u🙂 De trailstar is ons super goed bevallen. We zijn er hellemaal door verkocht. We hebben er meer ruimte om onze spullen in te leggen. De hoogte is ook perfect instelbaar bij slecht of goed weer. De combinatie trailstar met Oookworks inner tent is ook subliem. We krijgen ze steeds beter en sneller opgezet. Dus perfect! Nu hopen dat binnenkort onze eigen inner tent aankomt🙂 . Deze gaat nog beter zijn en bijna de helft lichter.

1. Mooi verhaal en prachtige foto’s. Wellicht dat ik ook nog een weekje richting Vercors ga.

1. Wanneer denk je te gaan? Het was een prachtige reis met wat geluk kan je ook wat gieren spotten. Marmotten lijkt me al zeker geen probleem deze kwamen we een 50 tal keer tegen.😉