Hardangervidda

7-daagse kampeertrektocht van Finse naar Kinsarvik

Dit is mijn eerste kennismaking met Noorwegen, Charlotte is er enkele jaren geleden al eens geweest met een jeugdvereniging. De trektocht die we gaan doen loopt over de grootste hoogvlakte van Europa. We landen rond 12 uur in Oslo Gardermoen. We nemen de trein naar Oslo centrum. We stoppen onze rugzakken in een grote locker. Dit is wel goed voorzien en nog schappelijk van prijs. We gaan iets zoeken om te eten en daarna halen we de sleutel af bij bij DNT Oslo og Omegn. De gasvulling kopen we bij Intersport een paar winkels verder in de straat dan DNT. Achteraf merken we dat er tegenover DNT, een winkel XXL ligt. Hier verkopen ze ook gasvullingen. We hebben nog veel tijd voor onze trein richting Finse vertrekt. Dit is pas deze nacht om half 12. We gaan dus nog maar wat rondwandelen in Oslo centrum. Daarna eten we wat en wandelen we richting de busterminal. We halen onze rugzakken nog even op en wachten op de trein richting Finse. De trein is stipt op tijd. Vier uur later komen we aan in Finse.

UPDATE: De Intersport winkel dicht bij de DNT Oslo og OMegn is weg! Je kan gas kopen in de XXL of er is op tien minuten wandelen van DNT Oslo og Omegn nog een Intersport winkel.

Dag 1: Finse – nabij Nutavatnet
Aantal loopuren: 5u30
Afstand: 15km
Hoogtemeters: 550m stijgen, 400m dalen

We arriveren rond 4 uur s’nachts in Finse. De eerste vier kilometer volgen we langs het meer Finsevatnet. Vanaf hier hebben we een mooi zicht op de gletsjer Hardangerjøkulen. Bij de kruising met de rivier Ustekveikja steken we deze iets verder over met een zomerbrug. Vanaf nu is het 300 meter stijgen met stukken over sneeuwvelden.

Eens we boven zijn gaat het pad wat op en neer tot aan het meer Ramnabergvatnet langs de berg Ramnabergnuten. Hier blijft het pad het meer en de Ramnabergnuten volgen tot aan de zomerbrug. Deze gaat over de uitstroom van het meer Nutavatnet. Even later zetten we onze tent op bij een naamloos meer langs het pad ten westen van Nutavatnet.

Dag 2: nabij Nutavatnet – nabij Moldnuten
Aantal loopuren: 6u30
Afstand: 10km
Hoogtemeters: 500m stijgen, 600m dalen

s’Morgens wanneer we opstaan zijn we volledig omringd door de mist. Er staat een stevige wind gepaard met regen. We hebben niet echt goed geslapen door de wind die de hele nacht op de tent in beukte. Maar ik ben al blij dat de tent het overleeft heeft. We volgen nu het pad langs het meer over enkele afhellende sneeuwvlaktes, hier mogen we zeker niet uitschuiven want dan schuiven we zo het gletsjermeer in. Het is nu een drietal kilometer vrij vlak wandelen vanaf dan dalen we een 300-tal meter tot aan de hut Rembelsdalseter. Het is op sommige momenten gevaarlijk glad op de rotsen bij de afdaling. De felle rukwinden en regen maken het nog wat erger. Op een moment gaat Charlotte haar regenhoes zelfs vliegen. Maar goed dat we ze nog te pakken krijgen. Even later is het stuwmeer Rembesdalsvatnet in zicht dus de hut komt ook in de buurt. In de hut kopen we een snack en iets voor deze middag te eten. Het ruikt hier enorm lekker, de 2 huttenwaarden zijn aan het koken. De warmte van de houtkachel doet ook wel goed na een hele tijd in wind en regen gewandeld te hebben. Even later zetten we onze tocht verder, het pad gaat nu wat op en neer tot aan de gletsjerrivier die afkomstig is van de Rembesdalskåka. Deze moeten we doorwaden, het water is ijskoud.

Vanaf nu is het een 250-tal meter stijgen over een spekgladde rotsbodem. We doen er dan ook enkele uren over . Bij droog weer was er geen probleem geweest maar door de regen schuiven we de hele tijd uit. Zo voorzichtig mogelijk klauteren we naar boven en proberen we ons recht te houden. Charlotte valt een paar keer en bezeert haar knie. Wanneer we eindelijk boven zijn zoeken we een plekje voor onze tent neer te zetten. Onze kaars is uit na al dat klauteren over de spekgladde rotsen. We vinden een mooi plekje met zicht op Rembesdalskåka. We zitten er zelfs redelijk uit de wind.

Dag 3: nabij Moldnuten – nabij Svinatjørn
Aantal loopuren: 3u
Afstand: 6.5km
Hoogtemeters: 375m stijgen, 550m dalen

Wanneer we opstaan heeft Charlotte nog best veel last van haar knie. We gaan het dus vandaag maar rustig aan doen. En zien tot waar we geraken. We dalen een tweetal kilometer af tot we aan het prachtige uitkijkpunt over het fjord Simadalen zijn. Hier nemen we de tijd om enkele foto’s te maken.

We dalen verder af naar het meer Skytjedalsvatnet. Onderweg krijgen we nog een mooi zicht over het fjord en het dal Skytjedalen. Eens we onder bij het meer aankomen moeten we door een veengebied. Bij elke stap die we zetten komen er honderden muggen uit het veen gevlogen. We lopen er zo snel als we kunnen door. Even later begint het pad te stijgen. We hopen hier van de muggen verlost te zijn maar dit blijkt jammer genoeg niet waar te zijn. Pas wanneer we een 200-tal meter gestegen zijn en aankomen op een vlakte waar het goed waait is er geen mug meer te bekennen. Charlotte begint weer meer last van haar knie te krijgen waarschijnlijk van al dat veenhoppen. We zoeken ons een mooi plekje en zetten de tent op. Veel kilometers hebben we niet gedaan maar beter nu wat rustiger aandoen en hopen dat het de volgende dagen wat beter gaat.

Dag 4: nabij Svinatjørn – nabij Hallingehaugane
Aantal loopuren: 5u
Fotomomenten: 30min
Afstand: 16km
Hoogtemeters: 700m stijgen, 700m dalen

Vandaag gaat het gelukkig al een stuk beter met haar knie. We hebben beide goed geslapen. Het is droog gebleven tot we klaar staan om te vertrekken. Dan regent het voor de zoveelste keer weeral te regenen. Eerst moeten we een 150-tal meter stijgen, wanneer we zover zijn is het afdalen tot aan aan de waterval Vøringsfossen. De muggen vliegen weer irriterend rondom ons heen. We zijn ze beide een beetje beu en proberen dan ook zo snel mogelijk af te dalen. Ik ben gisteren een tiental keer gestoken in mijn hand, nu is serieus opgezwollen. Handschoenen helpen dus totaal niet tegen muggen. Het pad loopt tot aan de waterval door een veengebied, dat wordt dus doorlopen om de muggen voor te blijven.

Wanneer we arriveren aan Vøringsfossen is het iets te druk naar onze zin. De waterval zelf krijgen we amper te zien door de tientallen toeristen die voor je neus staan. We willen iets eten in het café’tje bij de waterval. Maar hier worden we geweigerd. Personen in wandelkledij zijn er niet welkom. Dan besluiten we maar een omweg te wandelen naar het gehucht Garden, hier is een kleine supermarkt. We kopen er een vers brood en een pot choco en deze is na het middageten volledig leeg. Smaken deed dat zeker! We hebben geen zin om op een drukke camping gaan te liggen dus we gaan nog wat verder wandelen richting Hallingehaugane.

We volgen nu even de weg tot we terug op het wandelpad zitten. Vanaf hier komen niemand meer tegen voor vandaag. We stijgen nog een 350-tal meter en beginnen te zoeken naar een plekje voor de tent op te zetten. Makkelijk is dit niet want heel het terrein is bezaaid met kleine struikjes. Maar uiteindelijk vinden we dan toch een plekje waar de tent zo goed als volledig op past. Het barst hier weer van de muggen. We koken dan maar in de voortent, geen van beide heeft zin om in de muggenzwerm gaan te zitten.

Dag 5: nabij Hallingehaugane – Vivelid Fjellstation
Aantal loopuren: 3u
Fotomomenten: 30min
Afstand: 10km
Hoogtemeters: 250m stijgen, 425m dalen

Vannacht hebben we beide slecht geslapen er stak blijkbaar een struik onder de tent die er voor zorgde dat we beide steeds tegen de zijkant van de tent rolde. Charlotte haar knie ziet er weer wat meer opgezwollen uit. Dus ik stel voor te wandelen tot aan het fjellstation Vivelid. Dan slapen we daar in een hutje en kunnen we al onze spullen eens goed laten drogen. Het regent weer al een beetje en de muggen zijn weer talrijk aanwezig. We moeten eerst nog een stukje stijgen en vanaf dan is het afdalen tot in Berastølen. Daarna stijgen we even om meteen daarna terug te dalen. Het pad loopt hier door een bos langs de rivier Veig tot in Vivelid.

We zijn mooi op tijd voor het avondeten. Er staat lams met gekookte patatten en rode kool op het menu. Dat wordt smullen hierna krijgen we nog een dessert een soort pudding/rijstpap met frambozencoulis. Na het eten douchen we beiden nog en kruipen we ons bed in. Ik heb vandaag zeer weinig foto’s gemaakt mede door de muggen en omdat we vaak in een dicht begroeid bos zaten.

Dag 6: Vivelid Fjellstation – Botnane
Aantal loopuren: 6u30
Fotomomenten: 3u
Afstand: 20km
Hoogtemeters: 675m stijgen, 550m dalen

We hebben beide goed geslapen, onze spullen zijn terug droog. We genieten nog van het ontbijt en vertrekken dan richting Stavali. Vandaag is het voor de verandering eens prachtig weer. Het eerste deel is een 400-tal meter stijgen tot aan de berg Brottefonn. We volgen een tweetal kilometer de rivier Vivo, deze steken we na een tijdje over met een brug. Hierna gaat het iets steiler richting Vivheller via Brandanuten. In Vivheller staan een tiental huisjes bij elkaar het ziet er hier wat verlaten uit. Hier krijgen we voor de eerste keer de Hårteigen te zien.

Even later komen we bij het meer Reinavatnet aan hier steken we via een brug de uitstroom van het meer over.  Bij het meer pauzeren we even voor onze middag op te eten. We hebben boterhammen meegenomen in Vivelid. Na de pauze is het nog een 150-tal meter stijgen en vanaf dan gaan we zo goed als alleen nog maar moeten afdalen vandaag. Na een viertal kilometer  komen we aan bij het hoogste punt van vandaag Brottefonn bij het meer Langavatnet. Hier komen we enkele kuddes schapen tegen die het precies niet zo op mensen hebben.

We dalen nu een viertal kilometer af naar het prachtige meer Lonavatnet. Hier pauzeren we nog eens even voor wat te genieten van het uitzicht. De omgeving is één van de mooiste die we de voorbije dagen zijn tegen gekomen. Het fjord Simadalen staat ook zeker hoog op het lijstje. We dalen nu af naar de hut Stavali. We beslissen nog wat verder te wandelen, bij de hut is het veel te druk. We willen onze tent graag op een rustig plekje opzetten. Het pad gaat nu richting het meer Grøndalsvatnet, vlak voor het meer buigt het pad naar rechts af. Even later vinden we een plekje wat op het eerste gezicht wel goede locatie lijkt. Tot het er al snel weer wemelt van de muggen.

Dag 7: Botnane – Kinsarvik
Aantal loopuren: 3u30
Fotomomenten: 3u
Afstand: 11.5km
Hoogtemeters: 175m stijgen, 1200m dalen

Wanneer we wakker worden is het bewolkt. Het ziet er wat regenachtig uit maar gelukkig is het nog droog. Vandaag staat er een 1200 meter afdalen op het programma. Het is blijkbaar nogal een een gevaarlijke afdaling bij regen. We vertrekken dus maar zo snel als we kunnen.  We zijn nog geen half uurtje aan het wandelen en het begint al te regenen. Dat wordt dus oppassen geblazen. We merken al gauw wat de route zo gevaarlijk maakt bij regen, deze loopt over spekgladde rotsbodem en is op sommige momenten behoorlijk steil. Het eerste deel loopt door het dal Vierdalen langs een riviertje en een meertje. Na een drietal kilometer krijgen we de waterval Nykkjesøyfossen voor het eerst in zicht. Dit is de mooiste waterval die we deze reis zijn tegengekomen.

Even later zijn we weer onder de boomgrens. Het pad slingert hier door het bos. Hier komen we weer best veel mensen tegen. Voornamelijk dagjestoeristen maar toch ook wel een paar hikers. Een kilometer verder komen we bij de waterval Nyastølsfossen aan. Deze is iets bombastischer dan de vorige maar toch zeker wel de moeite. Hij past maar juist op de foto. Nu is het nog een 400-tal meter afdalen tot in Kinsarvik. Daar nemen we een ferry van Kinsarvik naar Bergen. Hier blijven we een dag en dan gaan we verder via Stavanger terug naar Oslo.

Hier kan je de gps track downloaden.

18 thoughts on “Hardangervidda”

1. Merci Dennis, dit jaar staat Noorwegen weer op het programma deze keer Trollheimen en Dovrefjell. Veel meer hoogteverschillen en toppen dan in Hardangervidda. Maar dat verslag zal voor het einde van September zijn.

1. Prachtige natuur, prachtige foto’s, moet voor zeker een enorme verrijking zijn om zo de natuur met al z’n grillen te kunnen ontdekken.

2. Wat een leuke site! Ik ben al benieuwd naar jullie nieuwe verslagen. Vorig jaar ook naar de Hardangervidda geweest, helaas met minder geluk wat het weer betreft want we hebben onze tocht moeten inkorten (zie verslag hier: http://yellowlaurieopreis.blogspot.be). Deze zomer door we de Laugavegur, jullie verslag heeft me nog meer goesting gegeven om te vertrekken! Gelukkig zorgen we voor ons eigen voedsel voor de trektocht🙂 Veel hiking-plezier!

1. Dank je wel Laure. Ik zal jouw site zo meteen ook eens bekijken. Ja wij hadden in Noorwegen redelijk geluk met weer gehad. hopelijk dit jaar ook dan gaan we Trollheimen en Dovrefell doen. Eind mei mag je een verslag van Snowdonia verwachten😉 En verder over IJsland, de route is echt enorm mooi. Waar en wanneer begint je tocht? En doe je ook het stukje van Thorsmork naar Skógar? Dat vonden wij een hele mooie extra zeker als je zo watervalzot als mij bent😉 En over dat eten ik kan je het aanraden om het zelf te regelen zoals je van plan bent.

Groetjes
      Kasper

1. In Ijsland doen we de traditionele Laugavegur, van Landmannalagur tot Thorsmork. We gaan niet door tot Skogar om toch niet teveel gewicht mee te hoeven sleuren en voldoende tijd over te houden om de rest van Ijsland te bezoeken en nog wat dagwandelingen te maken (uit het Rother wandelboekje). Een verslag zal wel volgen! In afwachting nog werk genoeg om verdere verslagen te schrijven over onze reis naar Noorwegen in 2010 enz… Veel plezier in Trollheimen en Dovrefell. Mocht je nog tijd over hebben in Noorwegen, dan kan ik Jotunheimen NP zéker aanraden !

Groeten,

Laure

2. Ah oké jammer wel op 1 dag zou je dit extraatje kunnen doen. Maar dat kan je ook eens voor een andere keer laten😉 Onze eerste reis naar IJsland hebben we ook elke dag een dagtocht gemaakt en ons met de auto verplaatst.

Gr

3. Erg fraai verslag met prachtige fotos! Wat ik echter mis (zoals vaak bij dit soort verslagen) is een datum o.i.d. Wanneer is deze tocht gemaakt? Erg belangrijk om b.v. sneeuwcondities in te kunnen schatten. Ik schat augustus… ?

groeten.

Johan

1. Hallo Johan,

Als je bij menu Noorwegen geselecteerd hebt zie je achter Hardangervidda ( 16 -22 Juli ) staan. Was misschien niet zo duidelijk. Ik heb het bij al mijn verslagen zo gedaan. Binnenkort kan je een verslagje van Vercors verwachten. Juist terug thuis🙂
      Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes
      Kasper

1. Blij met je antwoord hier. Ik ben via google rechtstreeks op deze pagina gekomen, niet via je menu. Ik dacht: huh, februari? Dat kan toch niet als ik het verslag lees.😉 Ik trek met mijn vriend in juli 2 weken door de Hardangervidda. Leuk om je verslag te lezen!

2. Dank u wel Nierika, nee inderdaad het verslag is er later omgekomen. Ik denk dat die mijn tweede post was enkele jaren geleden… Veel plezier in Hardangervidda😉, moest je nog vragen hebben, stel je we maar…

4. Leuk verslag om te lezen. Helemaal omdat jullie voor een groot deel de route hebben gelopen die wij volgend jaar augustus/september ook gepland hebben. Als je nog speciale tips hebt voor ons, dan hoor ik het graag!

1. Goh speciale tips😉 neem je de tent mee anders zorg dan zeker dat je een DNT sleutel hebt ik deze periode. Sommige hutten sluiten ook midden semtemtber, hou hier rekening mee. En achteraf gezlen had ik de Hårteigen
      er graag bij genomen.

5. Mooie foto ‘s , in 2012 hebben we een rondreis gemaakt door Noorwegen, tot Trondheim ..echt een prachtig land , k’ zou zo terug willen als ik je foto ‘s zie !

6. Ik heb nog een vraagje: heb je speciale piketten voor de tent vast te zetten gebruikt? Of ging dat met gewone die bij de tent komen?