Laugavegur

11-daagse kampeertrektocht van Skógar naar Áfangagil via Landmannalaugar van 29 juli – 7 augustus 2012

Na onze eerste kennismaking met IJsland in 2010 konden we niet wachten tot we er weer heen konden gaan. Ons vliegtuig landt rond 15u15. Hierdoor moeten we een nacht in Reykjavik overnachten, omdat de laatste bus richting Skógar om 3 uur vertrekt aan de BSÍ terminal in Reykjavik. We overnachten in het AR Guesthouse een kwartiertje wandelen van BSÍ. We doen dit vooral omdat de bus naar Skógar om 9 uur al vertrekt. We hebben goed geslapen dus de dag begint al goed. Dit is jammer genoeg maar van korte duur als we aankomen in BSÍ. Er blijkt geen voedselpakket klaar te liggen voor ons. Dit hadden we zo geregeld via een reisorganisatie maar bij BSÍ weten ze er helemaal niets van. Er wordt wat over en heen gebeld maar wijzer worden we er niet van. Ze zeggen ons de bus naar Skógar dan maar te nemen en dan gaat het daar hopelijk wel liggen. Ons vertrouwen in de voedselpakketten is zo goed als weg op dit moment. Dus tijdens de eerste busstop kopen we ons wat voedsel voor de zekerheid. En maar goed rond kwart na 12 komt de bus aan in Skógar, er ligt hier zoals we al vrezen ook geen pakket. Na een tijdje krijg ik de reisorganisatie aan de lijn ( niet zo simpel op een zondag ). Zij snappen er niks van, maar ze beloven ons dat in þórsmork een pakket gaat klaarliggen. We kunnen om 3 uur dan uiteindelijk toch aan onze trektocht beginnen. EINDELIJK!

Dag 1: Skógar – nabij Hornfellsnípa
Aantal loopuren: 2u30
Fotomomenten: 1u
Afstand: 7.5km
Hoogtemeters: 550m stijgen, 0m dalen

De tocht begint bij de metershoge Skógafoss we volgen hier een duidelijk pad rechts van de waterval. Na een korte pittige klim begint het gelijkmatiger te stijgen. Onderweg komen we enkele prachtige watervallen tegen. Rond half 7 besluiten we de tent maar eens op te zetten. We zitten nu nog een kilometer wandelen vanaf de brug over de Skógá, dus morgen nog eens 550m stijgen en dan begint de afdaling naar Þórsmork.

Dag 2: Nabij Hornfellsnípa – Þórsmork
Aantal loopuren: 8u
Fotomomenten: 4u
Afstand: 17.5km
Hoogtemeters: 550m stijgen, 850m dalen

We beginnen s’morgens met een klein ontbijt, veel eten hebben we namelijk niet meer. Eenmaal we ontbeten hebben vertrekken we. We komen meteen al enkele prachtige watervallen tegen. Vanaf de laatste waterval is het nog een tiental minuten wandelen naar de voetgangsersbrug over de Skógá. Hier ligt twee jaar na de uitbarsting van de Eyjafjalljökull nog steeds een dikke laag as. We komen nog enkele mooie watervallen tegen en dan lopen we de mist in. Vanaf dan hebben we nog een beperkt zicht van ongeveer 25 meter ver. De navigatie wordt wat moeilijker je ziet zelfs de markeringen niet meer direct staan. Met behulp van de gps vinden we samen met een Tsjechisch koppel de noodhut. Zij hebben geen kaart, kompas of gps bij. Ze zijn blij dat ze ons tegenkomen.

Na een tijdje trekt de mist op en we wandelen verder richting de Fimmvörðuháls pas, deze ligt tussen de gletsjers Eyjafjalljökull en Mýrdalsjökull. Door de recente uitbarsting van de Eyjafjalljökull in 2010 is er een nieuw lavaveld onstaan nabij de Fimmvörðuháls pas. De route gaat dwars door dit lavaveld. Vanaf hier begint de afdaling naar Þórsmork. Hier hebben we steeds een mooi uitzicht op de Mýrdalsjökull. Al snel krijgen we Þórsmork in zicht.

Eens we beneden in Þórsmork aankomen steken we de Króssa over via een brug.  Na deze brug moeten we niets meer doorwaden, alle zijstromen van de Króssa staan droog. Even later komen we aan bij de hut van Langidalur. Ons voedselpakket is niet geleverd dus probeer ik onze reisorganisatie te bereiken maar dit lukt niet meer door het late uur. Dus kopen maar wat voedsel voor één avond in het winkeltje bij de hut. Veel hebben ze niet maar we gaan toch al niet met honger naar bed.

Dag 3: Þórsmork – Sandar vlakte
Aantal loopuren: 7u
Afstand: 17km
Hoogtemeters: 700m stijgen, 550m dalen

S’morgens staan we vroeg op en wandelen we even naar de top van de Valahnúkur, een uurtje heen en terug ongeveer. Daarna laden we de rugzak al gedeeltelijk in, we moeten nog wachten op onze voedselpakketten. De bus komt rond 1 uur aan in Langidalur, ondertussen laat de huttenwaard ons weten dat de voedselpakketten meestal in Húsadalur afgezet worden. Dus bel ik maar even naar de reisorganisatie en zij bevestigen dit. We vertrekken dan maar meteen naar Húsadalur, daar komen we rond 1 uur aan. Ons voedselpakket ligt er al op ons te wachten. Gelukkig dat we zijn, het lijkt eindelijk allemaal in orde te komen. Rond 2 uur kan onze tocht naar Emstrur dan eindelijk beginnen. Even later doorwaden we de Þrónga, deze staat zo goed als droog.

Vanaf dan wandelen we over de stofferige vlakte van Almenningar. Aan de linkerkant ligt de Markarfjót canyon en aan de rechterkant ligt de Mýrdalsjökull. Het is maar een grijs landschap tegenover deze morgen. Even later krijgen we de Markarfjót canyon voor het eerst in zicht.

Na en tijdje buigt de route af richting de Sandar vlakte, juist hiervoor krijg je een spectaculair zicht op de Markarfjót canyon. Op de Sandar vlakte gaan we op zoek naar een plekje voor onze tent neer te zetten. We zijn moe, het was een zware dag doordat we pas zo laat konden vertrekken in Þórsmork.

Dag 4: Sandar vlakte – nabij Stórasúla
Aantal loopuren: 6u
Afstand: 20km
Hoogtemeters: 750m stijgen, 450m dalen

We steken via een brug de gletsjerrivier Fremri-Emstrué over. Meteen daarna volgt er een stevige klim, deze wordt bemoeilijkt door afdalende wandelaars. Even later zien we de Botnar hut liggen. Vanaf de hut wandelen we nog even naar een uitzichtpunt over de Markarfjót canyon. Het is ongeveer een uurtje wandelen vanaf het pad richting Álftavatn.

Even later zitten we terug op koers naar Álftavatn. Het pad loopt hier door een grijze steenvlakte met rondom ons enkele mooie bergen. Even later doorwaden we een rivier deze staat juist te diep zodat de schoenen even uit moeten.

Daarna blijft het voornamelijk vlak, we passeren na een tijdje een bulderende rivier hier loopt een brug over. Dan is het nog een tijdje over lange vlakte wandelen. Deze zijn we ondertussen wel beetje beu gezien. Het is vandaag ook behoorlijk warm en dat voelen we aan onze voeten. We zijn dan ook blij dat we een rivier moeten doorwaden juist voor Hvanngil. Vlak hierna nemen we de brug over Kaldaklofskvísl. Enkele minuten later komen we aan in Hvanngil. Hier zou normaal een voedselpakket klaarliggen. Maar er passeerde vandaag geen bus in Hvanngil dus dit zou pas voor morgen zijn. We besluiten dan maar op ons pakket te wachten in Álftavatn hier passeert de bus toch eerst voor ze doorrijdt naar Hvanngil. Na Hvanngil wandelen we nog een kwartiertje verder en zoeken we een plekje voor de tent op te zetten.

Dag 5: Nabij Stórasúla – Hrafntinnusker
Aantal loopuren: 4u30
Fotomomenten: 1u30
Afstand: 15km
Hoogtemeters: 740m stijgen, 270m dalen

Vandaag zijn we wat later dan gewoonlijk opgestaan. De bus komt toch pas om 1 uur aan in Álftavatn. We wandelen op ons gemak nog een uurtje tot in Àlftavatn. Onderweg hebben we nog een rivier doorwaadt. We moeten nog 2 uur wachten op de bus. De bus heeft ons voedselpakket gelukkig bij. We bekijken wat we allemaal meenemen en de rest geven we aan een groep Belgen die richting Emstrur wandelen. Rond half 2 vertrekken we richting Hrafntinnusker.

Na een half uurtje wandelen volgt er een kleine doorwading. De schoenen moeten wel uit want het water komt tot boven de knieën. Daarna begint de pittige klim naar de Jökulgil. Onderweg pauzeer ik een paar keer om wat panoramas te maken.

Even later krijgen we een mooi uitzicht over het ryolietbergen waar Landmanalaugar en omgeving voor bekend staat. De ryolietbergen zijn zeer kleurijk geel, rood, bruin en grijsgroen. Af en toe ruiken we een rotte eiergeur afkomstig van zwaveldampen. Best hou je je adem even in als je door deze dampen wandelt.

Het pad gaat op en neer over de ryolietheuvels, er ligt nog steeds veel as na 2 jaar. Dit zorgt voor een vermoeiend einde van de dag. We zijn dan ook blij als we in Hrafntinnusker aankomen en er nog een steenmuurtje over is om onze tent achter te zetten. Een uurtje na ons komt er nog een koppel aan. Zij moeten hun muurtje nog zelf opbouwen. We maken nog snel wat eten klaar en kruipen daarna onze slaapzak in. Het waait hier verschrikkelijk en het is koud, echt gezellig kun je deze kampeerplek niet noemen.

Dag 6: Hrafntinnusker – Landmannalaugar
Aantal loopuren: 4u
Afstand: 14km
Hoogtemeters: 350m stijgen, 800m dalen

s’Morgens maken we een korte wandeling naar een gebied met veel fumarolen. Maar door de droogte was dit jammer genoeg maar beperkt tot enkele fumarolen. Hierna pakken we de rugzak in en wandelen we verder naar Landmannalaugar. We komen langs de luidruchtige geiser Stórihver.

Even later zien we de Bláhnúkur in de verte liggen. Dit is populaire wandeling bij dagjestoeristen in Landmannalaugar. Het wordt hier ineens ook veel drukker dan de vorige dagen. Na een tijdje zijn krijgen we de lavavlakte Laugahraun in het zicht. Deze moeten we doorkruisen om op camping van Landmannalaugar uit te komen. De camping ligt vlak achter deze lavavlakte. Hier is het enorm druk, veel jeeps en grote groepen. We blijven nu drie nachten in Landmannalaugar voor wat dagtochten te maken.

Dag 7: Dagtocht Frostastaðavatn – Ljótipollur
Aantal loopuren: 1u30
Afstand: 9km
Hoogtemeters: 300m stijgen, 350m dalen

Vandaag wandelen we naar het meer Frostastaðavatn en het kratermeer Ljótipollur. We hebben van vele gehoord dat dit een mooie dagtocht is. Het eerste deel van de route volgen we anderhalve kilometer de weg. Hierna nemen we het wandelpad naar links richting Frostastaðavatn. Na twee kilometer nemen we een kleine pauze voor wat foto’s te maken van het meer. Vanaf hier is het uitzicht namelijk prachtig!

Even later steken we de weg over vanaf hier loopt het wandelpad langs de berg Norðurámur richting het meer Ljótipollur. Het pad loopt over een lichte helling richting Ljótipollur. Je krijgt onderweg een mooi uitzicht over de Norðurámur. Eens we op de rand van de krater staan krijg je een mooi zicht op Ljótipollur.

We wandelen nu terug naar Frostastaðavatn. Hier genieten we even van de rust, de zon en het klotsende water. Charlotte stelt voor om terug te liften. Het is toch juist hetzelfde pad terug. We staan nog geen vijf minuten langs de weg en een Franse jeep stopt voor ons. Ze zijn enorm vriendelijk ze gaan namelijk met vieren op de achterbank zitten. Charlotte komt even op mijn schoot zitten. Ze vragen ons van waar we zijn. We antwoorden “Belgium” en krijgen meteen de vraag “Flemisch or French. Ze spreken alle vijf perfect Engels wat ik niet gewoon ben van een Fransen. Een koppel woont al vijf jaar in Reykjavik. Ze zetten ons bij de camping in Landmannalaugar af. We bedanken ze nog eens en gaan nu kijken of ons laatste voedselpakket geleverd is. Vandaag zit er een wegwerpbarbecue, een groot stuk lams en enkele andere barbecue spullen in. Dit wordt smullen! Na het eten gaan we nog even genieten in de warm waterbronnen. Gelukkig is het niet te druk in de bronnen want dit kan soms nog al eens tegenvallen. Na het relaxen kruipen we onze slaapzak.

Dag 8: Dagtocht Suðurnamur
Aantal loopuren: 3u
Afstand: 9.5km
Hoogtemeters: 525m stijgen, 500m dalen

We wandelen vandaag naar de toppen van de Suðurnamur. We volgen een kilometer lang de weg hierna gaat er een wandelpad steil omhoog. Je krijgt er meteen een mooi uitzicht over de Jöklgílskvísl. Als snel zijn we bij één van de toppen en krijgen we een mooi uitzicht over Landmannalaugar. We kunnen de drukke camping vanaf hier ook heel goed zien liggen. Bij de volgende top krijgen we een uitzicht over de Námskvísl en Laugahraun.

Vanaf dan beginnen we terug aan de afdaling naar Námskvísl. We passeren een splitsing met een pad richting Háalda en eentje richting Landmannahellir. Het is dit pad dat we morgen zullen nemen. Nu is het nog een stukje door een droge rivierbedding. Wanneer we terug aan het lavaveld Laugahraun zijn hebben we een mooi zicht op Háalda.

Na het wandelen pakken we onze rugzakken al zo veel mogelijk in. We gaan nog even genieten in de warmwaterbronnen. Hierna slaan we nog een babbeltje met de begeleiders van SNP. Zij vertrekken morgen met hun groep richting Askja in het noorden. We drinken nog een biertje met hun en kruipen daarna onze slaapzak in.

Dag 9: Landmannalaugar – Landmannahellir
Aantal loopuren: 6u
Fotomomenten: 1u30
Afstand: 15.5km
Hoogtemeters: 730m stijgen, 750m dalen

Wanneer we opstaan slaapt nog iedereen op de camping buiten de groep van SNP. Maar zij hebben dan ook nog een lange tocht voor de boeg. Het is nog rustig wandelen door het lavaveld Laugahraun. Nog geen dagjesmensen te bespeuren dat mag ook eens. Al snel zijn we terug bij de splitsing van Háalda – Landmannahellir. Vanaf nu zullen we waarschijnlijk niet meer veel wandelaars tegen komen. Deze route is nog niet zo bekend bij het grote publiek. Er is dan ook geen duidelijk pad zoals de vorige dagen. We volgen een uurtje een steenvlakte, hierna volgen we een korte maar pittige klim met meteen daarna een afdaling richting de weg F225. We wandelen nu richting Lifrafjallavatn, we lopen links van het meer richting Lifrarfjöll. Vlak voor Lifrarfjöll dalen we af naar het meer Löðmundarvatn. We volgen nu een kudde schapen rechts van het meer richting Hellisfjall. We zijn nu bijna in Landmannahellir. We stijgen nog even en hierna dalen we af naar onze voorlaatste bivakplaats Landmannahellir.

Onze voorlaatste bivak wordt meteen ook de luidruchtigste. We kruipen rond 9 uur de slaapzak in. Een uurtje later stopt er een vrachtwagen met een groep Spanjaarden, na een uurtje zijn ook zij aan het slapen. Eindelijk kunnen we terug gaan slapen tot een uur of één. Nu stopt er een groep met 2 Franse jeeps. We dachten dat de Spanjaarden al veel lawaai maakten maar de Fransen zijn nog een graad erger. Het zal dus een korte nacht worden.

Dag 10: Landmannahellir – nabij Valahnúkar
Aantal loopuren: 5u30
Afstand: 17km
Hoogtemeters: 275m stijgen, 400m dalen

De eerste kilometers volgen we een steenvlakte, hierna stijgt het lichtjes richting het meer Herbjarnarfellsvatn. Vanaf dan dalen we af naar een steenvlakte tussen de Hrafnabjörg en Herbjarnarfell in. We volgen nu een pad via Lambaskarð naar het lavaveld Lambafitjarhraun. Het lavaveld is al een eeuw oud. Het is volledig bedekt met mos. Zo ver als je kan zien naar het noorden loopt het lavaveld. Vlak na het lavaveld is er een rivier de Helliskvísl. We hadden al van sommige gehoord dat ze hier tot aan hun heup in het water zaten. Wij konden er via stenen gewoon over springen. We volgen nu enkele kilometers een steenvlakte, we passeren onderweg ook nog de explosiekrater Valagjá. We volgen het pad gemarkeerd met witte paaltjes tot ongeveer ten noorden van de Valahnuúkar. Hier vinden we een groen plekje. We staan er wel volledig in de wind maar dat houdt de tent wel. Wanneer we juist in onze tent zitten begint het voor de eerste te regenen.

Dag 11: nabij Valahnúkar – Áfangagil
Aantal loopuren: 2u
Fotomomenten: 15min
Afstand: 6.5km
Hoogtemeters: 125m stijgen, 250m dalen

Het heeft de hele nacht geregend en dat doet het nog steeds. We wandelen vandaag nog tot aan de hut van Áfangagil en dan verder tot aan de F225 waar de bus ons oppikt. We moeten nog 2 uur in de regen wachten op de bus.

Gps log Skógar – Þórsmörk – Landmannalaugar – Afangagil
Gps log Frostastaðavatn – Ljótipollur
Gps log Suðurnamur

6 thoughts on “Laugavegur”

1. Dankje Massimo, IJsland was prachtig! Maar onze trektocht in Noorwegen dit jaar moest er zeker niet voor onder doen. Juist jammer dat je geen heetwaterbronnen hebt in Noorwegen.

1. Eindelijk een uitstekende beschrijving van de Laugavegur vanaf Skogar en dan nog wel in het Vlaams/Nederlands! En prachtige foto’s met name de panorama’s. We zullen deze pagina printen zodat we kunnen zien en lezen waar we moeten lopen deze zomer. Bedankt!